Hurrá, nyaralunk! – Amikor a Balaton a Riviéra

Amíg Magyarországon éltem minden évben április-május környékén elkezdtem tervezni a nyaralást, valahova a Földközi-tenger vagy az Adria partjára. Mióta a tenger mellett élek Toszkána lankáiról és Provence levendula mezőiről álmodom, pedig nem is szeretem a levendulát. A nyaralás külföldön élőként is nagy dilemma.

A legtöbb külföldön élő legalább egyszer biztos megkapja, hogy „a Te életed egy nagy nyaralás”. Persze! Hiszen az ember a nyaralás alatt napi 8-10 órát dolgozik, háztartást vezet, gyereket nevel, stb. Én kicsit másképp képzelem a nyaralást – így bár a tengerpart tényleg csak egy sétatávolságra van – azért én továbbra is tervezem a nyaralást.

Leginkább a fent nevezett helyekre, vagy olyan távoli, de innen elérhető távolságban lévő vidékekre, mint Irán, India vagy Indonézia. Egészen addig, míg rá nem jövök, hogy Dubaiból bizony csak repülővel tudunk utazni, ami nem lehetetlen, ellenben drága, így az európai úti célok gyorsan kiesnek. Ekkor gyorsan szétnézek az Öböl túloldalán, ahol meg azt látom, hogy éppen esős évszak van. Alapvetően az is lehetne egy élmény, mi mégis úgy döntünk, hogy megvárjuk a jó időt, elvégre nyaralni szeretnénk.

Miután ilyen módon Ny-K-re bejártuk a világot, jön a legkézenfekvőbb megoldás: menjünk haza! Mármint nyaralni. És még mielőtt lebeszélhetnénk magunkat, már le is foglaltuk a repülőjegyet a „kedvenc” fapadosunkra.

Külföldön élőként nem ugyanaz Magyarországon nyaralni, mint mikor ott éltünk, és csak ki kellett választani, hogy azt a 10-14 napot melyik balatoni vagy wellness szállóban töltsük. Külföldön élőként Magyarországon nyaralni nagyon fárasztó, hiszen az időt nagyon be kell osztani, mert ott van: nagymama, nagypapa, nagynéni, nagybácsi, egyéb rokonok, szomszédok, barátok, rég nem látott ismerősök, akikkel mind találkozni kell(ene), de mi nyaralni/pihenni megyünk. És persze, ha már otthon vagyunk, el kell(ene) intézni néhány hivatalos ügyet is. Szóval, még az egyszeri nyaraló el sem indult, de már minden perce be van táblázva, már biztos túl van néhány sértődésen, mert bizony nehéz elfogadtatni az otthoniakkal, hogy bár haza megyünk, nekünk ez A szabadság, ez A nyaralás.

(Fotó: Tressel-Ivicsics Gabriella)

Akkor mégis miért jó Magyarországon nyaralni?

… mert ott van nagymama, nagypapa, nagynéni, nagybácsi, aki örömmel veszi le a vállunkról a gyermekkel járó terheket, így az embernek lehet néhány szabad estéje, amit felnőttként tölthet el barátokkal/ismerősökkel. Sőt, elvonulhat néhány napra a kedvesével is. Ez papíron 4 napot jelent, ami a valóságban, csak 2,5 nap, mert a 4. napra jön a gyermek a mamával, mert Ő is szeretné látni a Balatont és máshogy nem lehetett kilogisztikázni. És mert az évek alatt annyira összenőttek, hogy a harmadik nap délutánjától már csak arra tudnak gondolni, hogy „ugye, nem fog késni a vonat?!”

… mert megtapasztalhatjuk azt, hogy a külföldiek miért istenítik az országot, és hogy „nyugati” fizetéssel a zsebünkben tényleg nem drága Magyarország, vagyis elegendő pénzzel tényleg jól érezhetjük magunkat otthon is.

… mert újra felfedezhetjük kis hazánk (nem is annyira) rejtett szépségeit. Mondják: „egy újszülöttnek minden vicc új”. Egy külföldön élő gyermeknek (pláne egy sivatagi országban élőnek) Magyarország nyáron maga a mennyország. Az időjárás igazán kedvező egy kis kiránduláshoz, legyen szó a Balatonról, Visegrádról vagy Cserkeszőlőről. És a nyár remek lehetőség, hogy az 5 éves ismerkedni kezdjen a magyar kultúrával pl. a Parlamentben, és hogy gyakorolja a magyar nyelvet a régi, magyar pajtásokkal és természetesen az unokatesókkal, akikkel soha nem lehet elég időt együtt tölteni.

(Fotó: Tressel-Ivicsics Gabriella)

… mert találkozhatunk rég elvesztettnek hitt barátokkal, ismerősökkel. Vagy éppen olyan ismerősökkel, akiket a világhálónak köszönhetünk és éppen Ő is Magyarországon, és örömmel veszi a megkeresést, hogy a fotók és a kommentek mögé egy hús – vér embert kapcsolhasson. És, aki nem mellesleg megérti, hogy hőségriadóban, hogy vagyok képes hosszú nadrágot felvenni, mert tudja, hogy, aki az UAE-ben él július környékén bármit megadna egy 36 fokos napért.

… mert a Duna-parton vagy a Balatonnál elfogyasztott ebédhez finom villányi rosét ihatok. És ehetünk sóskiflit, sajtos pogácsát, lángost, halászlevet, marhapörköltet jéghideg kovi ubival, Eszterházy -tortát, úgy, ahogy csak Magyarországon tudják csinálni.

… mert átélhetjük – eddigi – életünk legnagyobb viharát, amitől átértékeljük Dubai homokviharait. Korábban azt mondtam, hogy bármelyik hagyományos viharra elcserélek egy homokvihart. Visszavonva!

… mert a szabadság végén otthonról hazamegyünk, és megkezdjük a jól megérdemelt pihenést (a család szerencsésebb része) a hamisítatlan nyárban (vasárnap délelőtt 10 órakor 45 fok volt) és próbálunk újra strandformába kerülni, mert ugye Dubaiban egész évben strandszezon van. És újra megfogadjuk, hogy jövőre nem megyünk haza nyaralni, mert fáradtabbak vagyunk, mint amikor elindultunk, de aztán …

Mindenkinek nagyon kellemes, szép nyarat kívánok!

Még több cikk Gabriellától itt: Tressel-Ivicsics Gabriella )

(Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is és nem maradsz le szerzőink egyetlen írásáról sem!)