Akiket megihletett Siena – filmes produkciók a toszkán városban

Valljuk be őszintén, Sienának nincsen igazán szüksége hírverésre. Pont elég annyi, hogy Toszkánában van, rendelkezik egy különlegesen szép főtérrel és nyaranta kétszer felbolydul a város a Palio, azaz az évszázados múltú lóverseny alkalmából. Tehát szó sincs image építésről, amikor filmesek jönnek a városba. Sőt, inkább a stáb legyen hálás, hogy Siena nagy kegyesen rendelkezésére bocsátja az utcákat, tereket, sőt ha arról van szó, még a Paliót magát is.

Eleddig háromszor volt alkalmam visszanézni Sienát a filmvásznon. Az első elég felejtős, miután az Alias nevezetű sorozat egyik részének egy percében bukkan fel messziről a főtéren magasodó, semmivel össze nem téveszthető Torre della mangia (nevét a fizetését eltékozló építőjéről kapta, mangiare annyit tesz enni). Meg kell hagyni, a sorozat készítői nem sajnálták a pénzt, és ezt ki is hangsúlyozták. Azért az egy percért, amíg a két szereplő kimászott egy városszéli barlangból (ahonnan természetesen tökéletes panoráma nyílt a nevezett toronyra), elröppentek Sienába, mert a forgatókönyv szerint ott kellett éppen harcolni az igazságért.

Közelről

Távolról

Hogy időrendben melyik film következik ezután, azt nem tudom pontosan, de Siena szerepe már egyértelműen jelentősebb a Levelek Júliának (Letters to Juliet) című romantikus szösszenetben. A történet Veronából indul, majd egy kisebb toszkán körútban folytatódik, ahol Sienát is útba ejtik a szereplők. Mondjuk azt, hogy a város kulcsfontosságú szerepet játszik a történetben, minekutána az addig ellenségeskedő férfi és női szereplő Sienában andalogva átértékelik az érzelmeiket. Hát, nem romantikus? Tesznek pár kört az óvárosban (csak az avatott szem veszi észre, hogy 3 utcával arrébb bukkannak fel, mint ahonnan elindultak, de ugyanannak a diskurzusnak a közepén), és egy jelenet erejéig a híres szoborember is szerepet kap, akit arany jelmezében, antik kamerájával, egy-egy euróval ki lehet zökkenteni mozdulatlanságából. Az aranyember, ahogy a sienaiak hívták a város egyik szimbólumává vált. Nap, mint nap ugyanazon a téren várta a turistákat, és ő volt az egyetlen ilyen konstans élő látványosság a városban. Azóta már ő sincs, tavaly ősz óta egy-egy gyertya vagy szál virág emlékezik meg a helyéről.

Az aranyember Forrás: flickr, Fantomette

A harmadik film pedig egy James Bond movie (Quantum of Solace – A Quantum csendje), aminek a forgatása alatt bizony én is Sienában tartózkodtam. Négy éve, amikor az erasmusos hónapokat töltöttem, a Daniel Craig féle 007-es stáb úgy döntött, hogy a sienai Palio tökéletes lesz egy helyszínnek. Úgyhogy kivételesen abban az évben volt egy potya Palio pluszban.

James Bond forgatási helyszín

Sajnos a statiszták közé már nem kerültem be, mert későn kapcsoltam, de az akkori erasmusok közül sokan rákaptak a lehetőségre. Aztán persze mentek a legendák, hogy ki és milyen közelről látta Craig-et, és mennyire volt attól, hogy megérintse, stb. Mint kiderült aztán, maga a film alig szánt pár percet Sienának, a nyitójeleneteket leszámítva többet szóba sem került, de kétségtelen, hogy a palioi tömeget és felfordulást bármelyik másik akciófilm megirigyelhetné.

Ilyen a tömeg a Palio alatt

 

Néhány videó, James Bond sienai ténykedéséről:

 

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!