Chunyun – a tavaszi népvándorlás Kínában

Egy szép napon a sanghaji vasútállomás felé (上海火车站) vettük az irányt, ami a holdújév miatti népvándorlás következtében egy valódi szociológiai kincsesbánya, és fotózás szempontjából sem utolsó; hiszen ilyen elképesztő tömeg még Sanghajban sem mindennapi látvány.

(Fotó: Dóczi Tamás)

(Fotó: Dóczi Tamás)

A holdújév során egész Kína mozgásba lendül (春运) ami lassacskán másfél milliárd lélekszámú országban könnyedén szemrevételezhető dolog. A chunyun hivatalosan mintegy két héttel a holdújévi ünnepség előtt kezdődik, és nagyjából 40 napig tart az ünnep lecsengésével együtt, melynek során a világ egyik legnagyobb évenkénti migrációja megy végbe.

(Fotó: Dóczi Tamás)

(Fotó: Dóczi Tamás)

Ezen óriási népvándorlásnak számos oka van. Először is, kínai szokások szerint holdújévkor, a család egyesülésének céljából mindenképpen haza kell menni mindenkinek. Érdekes volt ma a vasútállomáson beszélgetni az emberekkel, hogy milyen erős kötelességtudatként él bennük az, hogy holdújévkor bizony haza kell menni a családhoz, az otthon maradt barátokhoz. Kínában a legtöbb embernek lényegében az október 1-jei ünnep, illetve holdújév idején van alkalma hazautaznia, mivel óriási távolságok vannak az országon belül. Az 1970-es évek végén megkezdett gazdasági reformok következtében kialakult Különleges Gazdasági Övezetek (SEZ, 经济特区), illetve a rohamosan fejlődő partvidéki területek mágnesként szívták és szívják magukba ma is a vidéki területek embertömegeit, óriási volumenű migrációt generálva ezzel.

1990-ben még pusztán 50 millió vidéki munkás araszolt szerte az országon keresztül, 2000-re már 150-200 milliós becslésekkel számolnak, 2012-re hivatalos adatok szerint 260 milliónál is többen voltak, havi átlag 2, 290元-es átlagfizetéssel (98, 000 huf) a kínai nemzeti statisztikai hivatal adatai alapján. Ennyiből jönnek ki havonta, ráadásul úgy, hogy a lakbéren és kaján kívül még félretesznek vagy hazaküldnek belőle. Sanghajban 2,290 yuanért már egyszobás albérletet találni is szerencse dolga, így már könnyebben meg lehet érteni a föld alá költöző patkány-klánt. Tehát egyrészről ez a több mint 260 millió ember most mind haza akar menni, és haza is megy. Sanghajban a 2012 végi statisztikák szerint 9, 6 millió bevándorló munkás él, és amikor most lassan elkezdenek szállingózni hazafelé, az erősen érződik a városon is: egyre kevesebb az ember az utcán, és egyre csöndesebbnek tűnik a metropolis. Bár ez nem tart túl sokáig, hiszen Niánt is el kell űzni, ugyebár.

(Fotó: Dóczi Tamás)

(Fotó: Dóczi Tamás)

Másrészről, az oktatási reformoknak köszönhetően jelentősen megnőtt a kínai egyetemisták száma,  s mivel Kína legjobb egyetemei Pekingben és Sanghajban vannak, rengeteg diák költözik otthonától messze valamelyik nagyvárosban. 2006-ban 194 millió vonatutasból 6.95 millió diák volt.

(Fotó: Dóczi Tamás)

(Fotó: Dóczi Tamás)

Harmadszor, mivel ez a leghosszabb vakáció egész Kínában, sokan utazásra használják ki a lehetőséget, ezen időszak során a belföldi turizmus szintén óriási kihívást támaszt az ország közlekedése elé, a kínai vasutak pedig egyszerűen képtelenek kezelni az embertömeget; 2009-ben példának okáért 340 millióan pattantak vonatra. A problémák orvoslásáért gyakoriak a pótlóbusz/vonatjáratok (临客, L kezdőbetűvel), és ugyancsak megemelkedik az egy főre jutó jegyüzérek (票贩子/黄牛/黄牛党) száma is. Apropó, a tolvajok is kihasználják az óriási embertömeget, a rablás, csalás egyéb bűncselekmények száma szintén holdújév alatt a legmagasabb Kínában. Érdemes különösen vigyázni ingóságainkra, ha mi is ezen időszak alatt tervezünk utazni az országon belül, vagy úgy járhatunk, mint egy nanjingi osztálytársam a dél-kínai tripünk alkalmával.

(Fotó: Dóczi Tamás)

(Fotó: Dóczi Tamás)

(Fotó: Dóczi Tamás)

(Fotó: Dóczi Tamás)

A sanghaji vasútállomás egész területén fokozott rendőri készültség van, feltételezhetően a szilveszteri tragédia további biztonsági szigorításokat hívott életre.

(Fotó: Dóczi Tamás)

(Fotó: Dóczi Tamás)

(Fotó: Dóczi Tamás)

(Fotó: Dóczi Tamás)

Mivel a vonatállomásra bejutni is nehézkes az elképesztő tömeg miatt, sokan a vasútállomás előtt, vagy annak környékén várakoznak.

(Fotó: Dóczi Tamás)

(Fotó: Dóczi Tamás)

A holdújévi migrációról ajánlatos a  Last Train Home (归途列车) című dokumentumfilm, de a kínai netpolgárok sem fukarkodnak különböző paródiákkal kifigurázni a kaotikus chunyunt, úgymint a ‘Chunyun birodalma‘ 春运帝国 vagy az ‘Újra találkozunk Chunyun idején‘ (又见春运).

(Fotó: Dóczi Tamás)

(Fotó: Dóczi Tamás)

 

(Még több cikk Kínáról itt.)

(Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is és nem maradsz le szerzőink egyetlen írásáról sem!)

(Szívesen olvasnál, beszélgetnél még Kínáról? Csatlakozz a Globspot – Magyarok Kínában csoporthoz!)

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!