Japán szubkulturális cukiság: Funassyi

Japánban vannak olyan dolgok, amikre az utcán közlekedők is megállnak és felkiáltanak: kawaii. Errefelé ez azt jelenti, aranyos, elragadó vagy bűbájos. Ilyen például egy fodros balerinaruhába öltöztetett kiskutya a parkban, vagy egy masnikkal felcsicsázott Mickey egérrel díszített táska a kirakatban. Ezek azok a japán szubkulturális cukiságok, amik semmiképpen sem maradhatnak ki a szigetlakók életéből.

Funassyi is ilyen, aki egy körte. Nem is akármilyen: tud két lábon járni, magas hangon beszélni, hatalmasakat ugrani a levegőbe, és olyan rendezvényeken is megjelenni, ahova nem hívják.

A kis körte: FunassyiFotó: Juhász Sandy

A kis körte: Funassyi
Fotó: Juhász Sandy

Ilyen ő, a hiperaktív Funassyi, aki milliók kedvence már évek óta a Godzilla és a Hello Kitty hazájában, Japánban. Hasonlít azokra a botladozó figurákra vagy bukdácsoló manókra, amelyek az amerikai sportrendezvényeken láthatók a pályák szélén. Csak Funassyi azoknál is „kawaii”bb! Hiszen ezt a tények és a számadatok is bizonyítják!

 kawaii funassyi plüssök fotó: Juhász Sandy

Funassyi plüssök
fotó: Juhász Sandy

Bármennyire is hihetetlen, de a sárga plüsskarakternek több mint 1.2 millió követője van a Twitter-en. A névjegyével ellátott ajándék- és emléktárgyai annyira népszerűek Japánban, hogy kinőtték a játékboltokban a részükre elkülönített sarkokat, majd hatalmas csinnadratta közepette idén tavasszal megnyitották a körte saját ajándéktárgy boltját, a Funassyi Land-et.

 kawaii!Fotó: Juhász Sandy

kawaii!
Fotó: Juhász Sandy

Itt a Funassyi szerelmesei kedvükre válogathatnak a több százféle ortodox csecsebecse között, kezdve a plüssfiguráktól az írószereken és kitűzőkön át az édességekig, de az extrémségek kedvelői rálelhetnek a körte illatú és Funassyi-képregénnyel díszített vécépapírra, vagy a Funassyi figurával tarkított alsóneműre.

 Funassyi képregénnyel díszített vécépapír

Funassyi képregénnyel díszített vécépapír

Az összes cucc pompázik Funassyi jellegzetes sárga színében, ahogy a Funassyi népszerűsége is töretlen. Néhány év leforgása alatt több mint 10 japán cég reklámfilmjében kapott szerepet, és olyan nagy cégeket népszerűsített, mint a Fuji Film vagy a Panasonic. Lénye igen közkedvelt nemcsak Tajvanon vagy Hongkongban, hanem New York-ban is, ahol Yoko Onohoz hasonlatosan felaggatták a képét az Empire State Buildingre. 2013-ban Funassyi gazdasági felhajtóerejét 100 millió jenre (kb. 239 millió Ft), 2014-ben pedig ennek több mint a 12 és félszeresére, azaz 8 milliárd jenre (kb. 19 milliárd Ft) becsülték. Ez pedig nem kis összeg, de még annál is jóval kevesebb, mint amit a Fradi-stadion felépítésére (14 milliárd Ft) vagy 20 db Combino villamosszerelvény vásárlására (18 milliárd Ft) költöttek Magyarországon. Még akkor is maradna valamicske „visszajáró” a körtécskénk felhajtóerejének becsült összegéből, ha négy hónapon át megállás nélkül mindennap megrendeznénk a 2014. augusztus 20-ihoz hasonló tűzijátékokat Budapesten – persze szilveszterkor és újévkor prémiumhosszúságban! Jelentős hatását ezért is nevezték el az Abenomics néven közismertté vált japán gazdasági program mintájára viccesen Funanomics-nek. (Az előző Abe Sinzó kormányfő, az utóbbi pedig Funassyi nevéből képzett szó.)

Funassyifotó: Juhász Sandy

Funassyi
fotó: Juhász Sandy

Hogy érezzük, Funassyira mennyien kíváncsiak nemcsak a szigetországban, hanem a világ más pontjain is, mindenképpen meg kell említeni, hogy 2015. március 5-én sajtótájékoztatóra hívták a japán Külföldi Média Szövetségbe Tokióban. Igen! Őt, a sárga plüssgolyót. Mégpedig egy olyan helyre, ahová többnyire politikusokat, sportolókat, és közéleti szereplőket invitálnak hivatalos felszólalásra. A közel egy órán át tartó eseményen a japán és a külföldi média képviselői nagy számban voltak jelen, majd személyesen tették fel komoly, netán vicces kérdéseiket a kis körtécskének, faggatva őt politikai nézeteiről, vagy éppen kedvenc rockzenészéről.

Egy körtéből kiugrott és hatalmas karriert befutottFunassyi Fotó: Juhász Sandy

Egy körtéből kiugrott és hatalmas karriert befutott
Funassyi
Fotó: Juhász Sandy

Funassyi neve egyébkent a Fanabashi város nevéből és a nasy (körte) összeötvözéséből jött létre. Funabashi Tokiótól 20 kilométerre keletre elhelyezkedő, és 600 ezer főt számláló város, és Japánban a körte termeléséről híres. A „legenda szerint” egy körtéből kiugorva látott napvilágot a mozgékony kis teremtés 138. július 4-én (nem tévedés, az Úr 138-ik évében), ám valójában 2011 óta kezdte igazi pályafutását. Azért figyeltek fel rá, mert a Japánban oly nagyon népszerű hasonszőrű karaktereihez képest sokkal mókásabb a mozgása (vagy mondjuk inkább rángatózása) volt, ami egyértelműen kiemelte a visszafogott társai sorából. Viselkedésével azzal is kitűnt, hogy habár nem kapott bizonyos eseményekre meghívót, de mégis elment oda és szabályosan kierőszakolta magának a közszereplést. Hozzá kell tenni, hogy Japánban teljesen elfogadott, hogy városokat, televízió társaságokat és cégeket Funassyihoz hasonló szőrmókokkal reklámozzák, melyből mellesleg több száz létezik országszerte. Funassyi bármerre jár, minden japán arcára mosolyt csal, melyet általában ujjongó sikítozások szoktak kísérni! Nem is csoda, hiszen ő egyike a japánok aktuális kawaii kedvencének.

Extra: Funassyi rövid bemutatója a You Tube-on magyarul:

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!