A brüsszeli tömegközlekedésről – kezdőknek

Brüsszelt lehet szeretni, lehet utálni, de egy dolgot nem lehet Brüsszelben: egyszerűen közlekedni. Sem gyalog, sem autóval, sem tömegközzel. Az alábbi tanácsokat adtam az ide utazó barátaimnak.

Többfajta jegy közül lehet választani, döntsétek el ti, hogy akartok-e egy 72 órás városnézőt, vagy vonaljegyet vesztek. Ezen nem fogtok amúgy se sokat spórolni. Akármelyik jeggyel egy órán belül át lehet szállni egy másik járműre, így nem biztos, hogy túl sok utazási jogosultságot akartok megváltani, hacsak nem akartok busszal menni az egyik látványosságtól a másikig, öt perc séta helyett.

Ha nem akartok sokat tömegközlekedni, akkor szerintem érdemes befektetni egy MOBIB basic mágneskártyába €5-ért, mert ezt fel lehet tölteni 1 utazással, 5 utazással, 10 utazással, napijeggyel, 3 napos jeggyel akár több fő részére is. Így olcsóbb egy utazás, mint a mágneses papír jeggyel. Habár az feljogosít elővárosi buszra és vonatra, erre nem hiszem, hogy szükségetek lesz. A metrómegállónál található KIOSK feliratú jegypénztárban ülő bácsikával intézzétek el.

A Ferenc körúti metrónál teszteltek egy ideig beléptető ajtókat, na itt is ilyen van. Megközelítitek azt az ajtót, amerre a zöld nyíl villog, hozzáérintitek a kártyát egy nagy piros O betűhöz, az ajtó szétnyilik, és egyesével huss, átszaladtok a kapun. A túloldalon zene és pisiszag fogad. A papírjeggyel is így kell eljárni. Kifele is ilyen kapun kell jönni, de az többnyire automatikusan nyílik, nem kell csippantani. Ha nagy pakkal vagytok, akkor van egy külön zsiliprendszer, ahova beléptek, érvényesítitek a jegyet és tovább lehet haladni.

Mi atyánk, ki vagy a Mennyekbe', mondd csak melyik ajtón menjek be (fotó: Chez Bernard)

Mi atyánk, ki vagy a Mennyekbe’, mondd csak melyik ajtón menjek be
(fotó: Chez Bernard)

A közlekedési eszközök irányát a végállomásukkal jelzik, azt lőjétek be, melyik felé szeretnétek menni, és arra a peronra kell lemenni. Többnyire a metrók középen haladnak és a peronok az állomás szélén vannak, de van olyan megálló is, ahol a metróról mindkét oldalon le lehet szállni. A kocsik ajtajai nem önműködőek, típustól függően gombot kell nyomni, vagy fogantyút kell húzni. A következő állomás nevét mindkét nyelven bemondják, kiírják. Figyeljetek arra, hogy egy sínpáron több viszonylatban is közlekednek járművek, ellenőrizzétek le, éppen melyik szerelvény érkezett meg, mint egy buszmegállóban.

Underground művészet (fotó: Chez Bernard)

Underground művészet
(fotó: Chez Bernard)

Nagyobb metró-csomópontokban nemcsak az egymást keresztező, hanem az ellentétes irányba közlekedő vonatok is más-más szinten állhatnak meg. Ehhez még hozzájárul, hogy néhány metrómegálló vasútállomásként is funkcionál. A metróban való tájékozódási gyakorlat felkészít a labirintus-szerű utcákon való közlekedésre a felszínen.

Mikor jön a metró és álláshirdetés (fotó: Chez Bernard)

Mikor jön a metró és álláshirdetés
(fotó: Chez Bernard)

A metróra előadóművészek is fel szoktak szállni, akik lenyomják a magánszámukat, aztán körbejárnak egy műanyagpohárral. Nem kell adni nekik, csak ha akartok, nem fognak megsértődni. A koldusokkal dettó. Ha valaki egy bögrével a kezében azt mondja, hogy „bonzsur, möszjő”, akkor valószínű ezért viszonzást vár. Én tovább szoktam menni…

Felix Roulin - Szobrok (1976) (fotó: Chez Bernard)

Felix Roulin – Szobrok (1976)
(fotó: Chez Bernard)

A buszt le kell inteni. Arra még nem jöttem rá, hogy a megálló melyik részére álljak, hogy az első ajtón tudjak felszállni, mert ott kell. Talán érdemes az aszfalton a felfestést nézni, a tábla és az esőbeálló nem jó viszonyítási alap. Az állandó építkezések miatt esetleg néhány buszmegállót áthelyeztek. A buszok is ilyen érintős bizbasszal vannak felszerelve. Vagy a sofőrtől kértek jegyet. Az autóbusz nem a legmegbízhatóbb módja a közlekedésnek, mert a szűk utcákban gyakran kerülhet dugóba.

Busz+álló(fotó: Chez Bernard)

Busz+álló
(fotó: Chez Bernard)

Köztes megoldás lehet a villamos, amiből két fajta van: az egyik csak a felszínen közlekedik, a másik lemegy a föld alá is, ahol nem sok különbözteti meg a metrótól, talán csak a modernebb kinézet.

A villamos sem aluszik (fotó: Chez Bernard)

A villamos sem aluszik
(fotó: Chez Bernard)

A gyalogosnak mindig elsőbbsége van az autóssal szemben. A gyalogos egyedül a villamost engedi el. Az autósok ezt be is tartják, inkább megállnak a kereszteződés kellős közepén, de a gyalogost átengedik. Kivéve, ha banánt esznek, SMS-eznek, telefonálnak vezetés közben, és ha egyátalán észreveszik a gyanútlan járókelőt a zebrán. Nem akarlak  titeket arra buzdítani, hogy a pirosban is átmenjetek, de megoldható az is, a kevésbé forgalmas utcákon.

Ha ezek után eljutottatok ahova akartatok, kevés kerülővel, balesetmentesen, olcsón, akkor jutalmazzátok meg magatokat egy pohár hideg sörrel. Vagy csokival. Vagy akármivel. Megérdemlitek!

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!