Svéd Rally – 2015

Lezajlott a 63. Svédország Rally. Bár az eseményről az egész világon tudósítottak, azt tapasztaltam, hogy a helyieket nem hozta különösebb lázba a világ legnagyobb téli ralija. Még Fülöp herceg és a vele érkező menyasszonya, aki egyébként egy svéd reality show egyik üdvöskéje volt sem izgatta túlzottan a svédeket.

Ez a szinte érdektelen magatartás talán a 65 éves szervezői tapasztalattal vagy a sztereotípiák által kiszabott északi, kimért viselkedéssel (ami nem igaz, csak ők máshogy örömködnek a világon, környezetükön) magyarázható.

A kezdetekben a nyári, pontosan a Midsommar napján (június vége) induló, autós gyorsasági verseny a szokásos közutakon zajlott. 1950-ben azt szerették volna az ötletgazdák, ha ez egy Monte-Carlóhoz hasonló, amatőr rali lenne. Aztán szép csendesen kinőtte magát egy profi VM-státusszá, mint Monte-Carlo rali, vagy éppen a kenyai verseny.

(Fotó: Palancsa Attila)

(Fotó: Palancsa Attila)

1965-től a nyári verseny átment télibe, hogy két év múlva aztán a start és a cél ugyanaz a város lehessen, Karlstad. Az 1973-as évtől aztán valóban nemzetközivé vált a verseny. Érdekesség, hogy a rali összesen kétszer maradt el: 1974-ben az olajválság, 1990-ben az enyhe időjárás tett keresztbe a lóerő cirkuszának.

2015-ben a verseny egyben a svéd-kínai-hongkongi-koreai (valójában talán a gyár menedzsmentje sem tudja, hogy kinek dolgozik) SAAB és a Volvo autómustrája is volt. A versenyben egyébként idén is szerepelt magyar (magyar –román vegyes) csapat, a 89 versenyző között a 77-ként jegyezték őket a kiíráson.

4 nap 400 km, az útvonal pedig: Värmlandon végig fel északnak, be a svéd-norvég hegyek, a Finn-skogen közé (ez ne tévesszen meg, nem a finnekről van szó!). Hegyeket képzelj el, hajtűkanyarokkal, szerpentinekkel (amik lefelé menetben eléggé meredeknek tűnnek)! Így át Norvégiába, majd Dalarnan keresztül vissza Karlstadba (Dalarna Svédország ősi földje). Csak mész és csak erdő, hideg és jég – ideális terep a Rally Sweden-nek.

(Fotó: Palancsa Attila)

(Fotó: Palancsa Attila)

200.000 ember – ennyit vártak idén a szervezők. A világ minden részéről érkező rajongók pedig sokszor a 21 versenyszakasz körül verték fel sátraikat és rendezkedtek be egy kis téli kempingezésre.

Nem lenne Svédország, ha a szervezők nem gründoltak volna gyorsan erre is egy fesztivált. Volt itt minden: éttermek, kolbászsütés, tűzijáték, cukorkaeső, motoros bemutató, cross-show (tudod, olyan dobogós-ugratós) éjszakai bárok, sok és mindenféle zene (mivel a rali műfaja nem Bachot, meg Beethovent kér, így főleg rock), táncmulatság, diszkó, mindenféle számukra ismert DJ-vel. A herceg azonban ezeken most már nem vesz részt, hiszen a reality show-beli menyasszony éberen őrködik a hercegi korona fölött.

A vége is megvan, a győztes S.Ogier – J.Ingrassia francia páros lett, Volkswagen Polo R WRC gépükkel, 2:55:30.5 időeredménnyel. A magyar csapat (Szabó Gergő – Borbély Károly) a 38. helyen végzett, Mitsubishi Lancer Evo IX kocsijukkal  +1:01:19.3 időeredménnyel.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!