Szicília, a meglepetések szigete

2015-ben, egy év tervezgetés után elköszöntünk Franciaországtól, hogy új kalandok következhessenek! Szicília nyugati csücskébe indultunk a párommal (az autónk csak úgy zabálta a kilométereket), és útközben szebbnél-szebb tájakat fedeztünk fel. Életemben nem voltam még ennyire lelkes, hatalmas várakozásaimat pedig ezúttal felülmúlta a valóság!

Úton Reggio di Calabria felé. (Fotó: Mihálydeák Rita)

Úgy utaztunk végig Olaszországon, hogy közben a táj szépségében is ráérősen el tudtunk merülni, amit egyáltalán nem találtunk unalmasnak. Egyébként sokan féltettek minket a merész tervtől, mert egyes források szerint Szicíliában furcsák az emberek. Úgy döntöttünk, hogy ennek a feltevésnek mi magunk járunk majd utána!

Via del Sale - sókitermelés Marsala közelében (Fotó: Mihálydeák Rita)

Via del Sale – sókitermelés Marsala közelében (Fotó: Mihálydeák Rita)

Útvonalunk: Strasbourg-Mulhouse-Lyon-Marseille-Nizza-Monaco-Sanremo-Livorno-Roma-Nápoly- Calabria- Trapani.

Új baràt az utunk soràn (Fotó: Mihálydeák Rita)

Megállóink: Sanremo, Róma, Nápoly, Calabria, Cefalù.

Persze mindenki tudja,  hogy Olaszországban sincs kolbászból a kerítés, és a “maffia földjére” nem ajánlatos golyóálló mellény nélkül elindulni, de vállaltuk a kockázatot, minden velejáró macerájával együtt.  Sőt, a több mint 2000 kilométer sem állíthatta meg kalandra éhes lelkünket!

Iràny komppal Sziciliàba! (Fotó: Mihálydeák Rita)

Mit érdemes tudni Szicíliáról?

Az időjárás: Szicília, a Földközi-tenger legnagyobb szigete, változatos növényzettel, télen is sok napsütéssel és elviselhető hőmérséklettel rendelkezik. A helyiek szerint ritkán van 10°C-nál hűvösebb! Szerencsére egy hetes itt tartózkodásunkat is 15°C és napsütés jellemezte minden nap. Mostanában sokszor esik, de állítólag ez télen normális, viszont a hőmérséklet nem csökken a heves szél és esőzés ellenére sem.

Ami nekünk szembetűnő volt: az itt élő emberek a tavaszi időjárás ellenére is télies ruházatban, tetőtől talpig beburkolózva mernek csak kimozdulni, miközben mi már örömmel váltunk meg a sapkáktól és sálaktól!

Trapani tengerpart (Fotó: Mihálydeák Rita)

Lakosok: A helyiek nagyon kedvesek, segítőkészek, még akkor is, ha csak döcögősen beszéled a nyelvüket! Lehetséges, hogy mosolyukban van egy rejtett cinizmus, de nem általánosítok, hiszen minden népnek megvan a maga sajátos viselkedéskultúrája.

Sikàtor Trapani utcàin (Fotó: Mihálydeák Rita)

Vezetési stílus: Arról már korábbi olaszországi utazásaim során is meggyőződhettem, hogy alapjában véve az olaszok volán mögötti magatartása visszatükrözi a jellemüket, miszerint türelmetlenek, néhol agresszívak és főként kiszámíthatatlanok.

Egy jó tanács a kezdő vezetőknek: csak óvatosan ebben a szabályok nélküli civilizációban! A vasúti átkelőknél töltött három perces várakozás során például, a kocsiban várakozók tajtékozva kezdtek el dudálni. Valódi koncertnek tűnt ez a cirkusz, igazán kár, hogy nem sikerült felvételt készítenem róla! A mobiltelefon is nélkülözhetetlen kellék számukra a vezetéshez, olyan mintha azon kérnének segítséget a navigáláshoz. Az indexet elfelejtik kitenni, valamint a STOP táblákat is mellőzik, tényleg segítségre szorulnának a KRESZ szabályokat illetően!

San Vito Lo Capo (Fotó: Mihálydeák Rita)

Munkamorál: Mivel itt a szieszta szent és sérthetetlen, csakis a külföldi üzletláncok tartanak nyitva 13 és 16 óra között! (Nyitva tartási idő: 9-13 óráig, majd 16-16.30-tól este 20 óráig.) Vannak boltok, amelyek vasárnap is nyitva vannak, de többnyire csupán a turisztikailag felkapott helyeken. Korábban Franciaországban szintén felfoghatatlan volt számomra a déltől 14 óráig tartó zárás, de itt lent, a Földközi tenger legnagyobb szigetén, ez a hozzáállás sokkal szigorúbb keretek közé van szorítva. Csakúgy, mint a vallás, hiszen köztudott, hogy az olaszok eléggé vallásosak.

Cefalù (Fotó: Mihálydeák Rita)

Gasztronómia: A francia után az olasz a legismertebb konyha a világon, ez pedig nemcsak tészta és pizza készítésben bontakozik ki. A szicíliai konyha többek között a tenger gyümölcsei, a halak, a kuszkusz, az arancini (rizsgombóc) és a caponata (enyhén édes, enyhén pikáns padlizsánsaláta, ami rengeteg variációban készül) révén vált híressé. A padlizsán, a paradicsom, a fokhagyma és a friss fűszerek Szicília egész területén fontos alapanyagok. Természetesen a főételt a desszert koronázza meg: a fagylalt, illetve a granita (gyümölcsös hűsítő). Itt is elmaradhatatlan a pizza, a focaccia, a paninik ezerféle változata.

Pizza (Fotó: Mihálydeák Rita)

Turizmus: A falusi turizmus Szicíliában hatalmas népszerűségnek örvend. Ezen a csodás szigeten, ahol a turizmus mellett a szőlőtermesztés, a halászat, az olajfák és a narancsligetek egész éven át ellátják munkával az itt éembereket! Mitől más a tipikus falusi vendéglátás? Közelebb hoz az emberekhez, megismerheted hogyan élnek, hiszen ők készségesen mesélnek a mindennapjaikról. Szerintem igazi kaland az ilyen típusú betekintés egy szigetlakó életébe.

Egyáltalán nem éreztük magunkon a maffia tekintetét, csak az egyszerű életmódot folytató, rendkívül szimpatikus emberek törődését. Minden nap találkoztunk egy meglepett arccal a külföldi rendszám láttán, de sosem éreztük a hátsó szándékot a kedvességük mögött. Akárkinek is pattant ki a fejéből, hogy a szicíliaiak veszélyesek, netán gorombák, és itt rossz szemmel néznek a turistákra, meg kell cáfolnom! Tény, hogy a maffia legendája örök mítoszként fogja körbelebegni ezt a szigetet, de manapság már nem érezni, hogy ez bármiben is gátolná a kíváncsi turistákat.

(Fotó: Mihálydeák Rita)

Megérkezésünk első pár napjában franciául és angolul beszélő személyekkel is találkoztunk, ami egyáltalán nem azt tükrözi, hogy az itteniek tanulatlanok lennének. Persze a tengerparti települések idősebb generációjától nem várhatjuk el, hogy angolul válaszoljanak nekünk, de a hozzáállásuk, a magatartásuk kizárólag segítőkész és pozitív volt!

Nizza. (Fotó: Mihálydeák Rita)

Szállástippek az ide érkezőknek: Nagyon jól ismert a B&B koncepció, vagyis a Bed and Breakfast, ahol a szoba mellé reggelit is kínálnak (klasszikus változat: kávé vagy capuccino, pirítós vajjal és lekvárral, tea, nutella).

Egyik kedvenc szállásunk a szigeten a Zagara di Sicilia (Szicília virága) volt, egy vendégház mely télen-nyáron rendelkezik kiadó szobákkal. Egy nagyon csendes helyről van szó, vidéki környezetben, kissé távolabb a tengerparttól (nagyjából 2 km), de annál közelebb a természethez! Narancs-, citrom- és mandarinfák tömkelege található itt, melyek az év kilenc hónapjában ellátják a vendégeket zamatos terméseikkel.

Narancsliget (Fotó: Mihálydeák Rita)

A ház tulajdonosa egy szimpatikus középkorú férfi, aki úgy fogad otthonába, mint a legközelebbi családtagjait, így már első látásra nekem is olyan érzésem támadt, mintha egy rég nem látott baráthoz térnék vissza. Beszélt angolul is, valamint én néhány kifejezést megértek olaszul és tudok válaszolni is, szóval a kommunikációval sem voltak gondok!

Mindent összevetve nem éreztük magunkat fenyegetve. Az utazásunk során a hátsó ülés zsúfolásig tömve volt személyes tárgyainkkal, de bárhol is hagytuk az autót, biztonságban tudhattuk azt. Jó a közbiztonság, főleg Trapaniban, ahol minden év májusától szeptemberig turisták ezrei lepik el az arab hatásokkal tarkított város tengerpartját.

Még rengeteg felfedezésre váró része van a szigetnek, melyekről a következő cikkeimben tervezek beszámolni!

Banànfa (Fotó: Mihálydeák Rita)

(Még több cikk Olaszországról: itt.)

(Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is és nem maradsz le szerzőink egyetlen írásáról sem!)

(Szívesen olvasnál, beszélgetnél még Olaszországról? Csatlakozz a Globspot – Magyarok Olaszországban csoporthoz!)