Dánok és a vízióik: Light Train projekt

Hosszú, fényes, sok embert tud szállítani – valamikor a jövőben. Mi az? Az LRT (Light Rail Train)!

A Light Rail Train magyarul gyorsvasutat jelent, és egy olyan nagyszabású projektet jelöl, amely az (aktuális) dán kormánnyal együttműködésben készül. (Ez azért érdekes, mert sok érdekütközés van a parlamenti pártok között, amelyek mentén gyökeresen megváltozhat Aalborg infrastruktúrája.)

De kezdjük az elején! Február 25-én este beültem az egyik helyi ifjúsági klub (DSU) által szervezett prezentációra. Relatíve kevés lakosa ellenére, egyébként Aalborgban az a legvonzóbb, hogy sok érdekes előadást és programot lehet itt találni, ha az ember jó helyen keres (sok szervezet egyébként ezt gyakran össze is köti némi önreklámmal). Az LRT-vel kapcsolatos előadást a projekt megálmodója és fő vezetője, egy Rasmus Prehn nevű figura tartotta, aki egyébként a Folketing, azaz a parlament tagja is, így már jó néhány éve képviselt Aalborg városát.

original

Fotó: lifeinaalborg.wordpress.com

A Light Rail Train már egy évtizede foglalkoztatta a város vezetőit, de akkor került különösen előtérbe, amikor megkezdődött a visszaszámlálás a “Denmark 2020″-ig (“Dánia 2020″). Az említett program egy általános nemzeti reform-sorozatot jelöl, amely az oktatástól kezdve, a munkahelyteremtésig sok területet érint. A cél az, hogy egy valódi jóléti államot kreáljanak ebből a kis országból. Aalborg egyébként mindig is indusztrializált helynek számított, de mivel Dánia egyre inkább magáévá teszi a fenntarthatóságot és a “zöld gondolkodást”, beleértve a folyamatosan változó helyi demográfiát is, elkerülhetetlen, hogy a közlekedéssel is kezdjenek valamit.

LRT(forrás: heyevent.com)

LRT
(forrás: heyevent.com)

A gyorsvasút azonban nem csupán tömegközlekedési eszköz, hanem egy valódi eszme. Sok feladata lesz (ha lesz): felváltani a buszokat, csökkenteni a gyakori dugókat, munkalehetőségeket teremteni, vállalkozásokat bevonzani,  mindezt fenntartható módon. Ez utóbbi mindig sarkalatos kérdés: ki fizet és mennyit, az egyébként magas adókat követelő, de így is európai szinten magas béreket juttató Dániában? Rasmus nem titkolózott a számokkal (több koronába fog kerülni, mint amennyit én valaha látni fogok, ez biztos). A képviselő azt is elárulta, hogy a Folketingben (a parlamentben) sokan ellenzik a tervet, magas ára miatt.

Azért tartottam érdekesnek bemutatni az egész eseményt, amire egyébként igen sok egyetemista eljött, mert a tervezést és a majdani kivitelezést is átjárta a dán üzleti érzék szelleme. Maga a vízió csodálatos, és persze bárki is ellenzi, annak nincs igaza. (Ez a lelkesedés egyébként a számomra legkedvesebb jellemvonásuk.)
Szóval ezt a megkérdőjelezhetetlenül remek víziót aztán évekig csiszolják, mindenkivel megbeszélik, hogy majd mindent megbeszélnek, mert a legjobbat akarják az érintett feleknek (már lassan öt éve tárgyalnak a dologról, ha jól értettem).
Aztán finanszírozni is kell a víziót, de senki nem akar fizetni. Úgyhogy mindenki fizet egy kicsit: az adózók, az önkormányzat,  a párt, a kormány. Ráadásul, ha jövőre egy jobboldali kormány kerül hatalomra, aminek van némi esélye, akkor a vasút-szkeptikus kormánytagok lehet, hogy meg fogják vétózni az egész tervet. Persze azért számítunk némi következetességre, elvégre ez tényleg csak pozitív hatással lehet a régióra!

Az estét pedig természetesen egy igen hyggeligt (azaz „otthonos és barátságos”) sörözéssel zártuk.

Skål! (Egészségetekre!)

(Még több cikk Dániáról itt: Dánia)

(Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is és nem maradsz le szerzőink egyetlen írásáról sem!)

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!